Ásványi anyagok

Múltkor az antioxidánsok, ma az ásványi anyagok, csupa könnyű téma.

Mik is ezek és mire jók?

Dióhéjban az ásványi anyagok csak nagyon pici mennyiségben vannak jelen a szervezetben és egyes vitaminokkal ellentétben ezeket nem képes a szervezet előállítani, ezeket mindenképpen külső forrásból kell biztosítani, de olyannyira, hogy ezek hiánya esetén a szervezet működése teljesen felborulna, ami súlyos problémákhoz, betegségekhez vezetne! De nem kell megijedni, csak hogy mondjunk egy példát, a víz is tele van ásványi anyagokkal. Az pedig, hogy melyikből, kinek mennyire van szüksége, az már egyénenként eltérő lehet, ez függhet az életkortól, az általános egészségi állapottól és például attól is, hogy mennyit sportolunk.

Két csoportra bonthatók, a makró- és mikroelemekre. Nézzük ezekből a legszükségesebbeket!

A legfontosabb makróelemek:

Kalcium: a legnagyobb mennyiségben van jelen. A csontok, fogak egészségéért felel, de az idegrendszerre is hatással van. D-vitamin szükséges a felszívódásához. Hiányát izomgörcs jelezheti, ilyenkor pótolni kell.

Magnézium: részt vesz az ideg- és izomműködésben, illetve a zsír, fehérje és szénhidrát lebontásában. Hiányában ingerlékenység, fáradékonyság, lábgörcs előfordulhat, ilyenkor pótolni kell!

Kálium: ideg- és izomműködésben játszik szerepet. A legtöbb táplálékban benne van, nem szükséges extra bevitel.

Nátrium: a só-víz háztartásban segít. Napi bevitel konyhasó formájában.

Foszfor: fontos a zsíranyagcsere szempontjából, hiánya nem jellemző.

Legfontosabb mikroelemek (ezek még kisebb mennyiségben vannak jelen a szervezetben):

Vas: nélkülözhetetlen a szervezeten belüli oxigénszállításhoz! A C-vitamin segíti a felszívódását.

Cink: rengeteg szervünkben megtalálható, többek között a normális vércukorszint fenntartásáért is felel.

Jód: szabályozza az anyagcserét, a növekedést, az idegrendszer működését.

Mangán: elsősorban a zsírok és szénhidrátok anyagcseréjében vesz részt.

Kiegyensúlyozott táplálkozás esetén nem szükséges ezen anyagok extra pótlása, de a kor előrehaladtával, illetve aktív sport esetén ajánlott.

0 hozzászólások

Válasz

Szeretnél te is hozzászólni?
Regisztrálj ingyenesen!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.